Chi Balans Noord Holland

-Tai Chi Tao en QiGong voor meer welzijn en balans-

Veel gestelde vragen over de lessen, locatie en kosten


Hoe kan ik mij opgeven?
Via de link contact info@chipower.nl of
bel met Bettina 0031229840511 of 0031610810863 .


Waar worden de lessen gegeven?
Op het moment in Hauwert (dinsdag en woensdagochtend), Hoorn (woensdagavond) en Medemblik (maandag en dinsdagmiddag). [/lessen]


Wat kost een les?
Dat hangt af van de locatie.
De lessen in Medemblik zijn via de DAS gesubsidieerd.

Voor meer informatie kijk bij lessen [/lessen] of neem contact met mij op.


Is de eerste les gratis?
Ja, uiteraard!

Je moet je op je gemak voelen om te kunnen ontspannen. Daarom vind ik het belangrijk, dat wij -zonder directe verplichting – kennis kunnen maken.


Wordt ook tijdens de schoolvakanties les gegeven?
In principe niet. Mijn ervaring is dat de opkomst dan heel klein is en velen zelf met vakantie gaan.


Wat als de juf ziek is?
Ik ben heel blij dat ik met andere docenten samen mag werken en wij proberen onze lessen in noodgevallen van elkaar over te nemen. Als dat niet gaat lukken, bel ik af en wij overleggen hoe ik de les compenseer. Met die reden vraag ik ook iedereen om zijn of haar telefoonnummer.


Moet ik betalen als ik met vakantie ga of ziek ben?

In pricipe wel. Ik probeer de kosten toegankelijk te houden en ga ervan uit, dat iedereen een keer met vakentie is, niet kan, moet werken of ziek is. Jij hebt altijd de mogelijkheid om de lessen (zo lang de lessen blijft volgen) op een andere loctie of tijdstip in te halen.


Hoe zit dat met COVID 19?

Als het weer goed is gaan wij vanaf april tot begin oktober buiten lessen waar dat mogelijk is.

Van oktober tot maart gaan wij binnen naar “beste weten en geweten” uiteraard de basis regels en aanbevelingen in acht nemen en ons eraan houden.

Wij zijn er tenslotte om onze gezondheid en weerstand te verbeteren!

Het was altijd al gewoon, dat wij naar elkaar minimaal 2 tot 3 meter afstand van elkaar houden, dat blijft gewoon zo.
De ruimtes zijn groot, hoog en licht.

Wij bewegen rustig! Er word zo ook gewoon of zelfs nog rustiger dan “gewoon” geademd. Er is GEEN zingen, schreeuwen of hard hijgen door uitputtende oefeningen! Meestaal praat allen ik zo af en toe om richting of uitleg te geven.

Neem graag je eigen ontsmettingsproduct mee en maak u handen schoon voor het binnen komen.

Bij het binnen komen vraag ik aan u om direct doornaar de zaal te lopen en gebruik van de “op gepaste afstand” geplaste stoelen te maken.

Als iemand verkouden is, blijft hij of zij uiteraard thuis!

Alle groepen zijn super gezellig met voor mij heel bijzondere mensen en wij gaan van zelf sprekend met respect met elkaar om ongeacht onze visie op deze uitdagende situatie!

Voor vragen of opmerkingen neem graag contact met mij persoonlijk op, zo dat wij er samen uit komen.

Veel gestelde vragen over
Tai Chi Tao


Wanneer weet ik of Tai Chi Tao iets voor mij is?

Dat moet je zelf ervaren! Tai Chi Tao wordt vaak als heel anders ervaren als wat je tot nu toe hebt beoefend.
Om die reden bied ik de gratis proefles aan. Mijn ervaring is dat het heel goed bij mensen past die niet meer willen springen en rennen, maar toch actief iets op een rustige en ontspannen manier willen doen.


Ik ben slecht ter been of kan geen uur staan, kan ik dan ook deelnemen?
Het is belangrijk naar je eigen lichaam te luisteren! Je kan alle oefeningen ook zittend op een stoel mee doen (zelfs in een rolstoel!) zonder dat deze hun kracht verliezen.


Kan ik met een chronische ziekte aan de lessen deel nemen?

Ja, vaak word er zelfs naar een tijd meer energie of minder pijn ervaren. Luister wel goed naar je eigen lijf en bouw heel langzaam je conditie op en blijf vooral binnen je mogelijkheden en pak b.v. op tijd een stoel!


Hoe ziet de wetenschap Tai Chi?

Tai Chi wordt steeds bekender, vooral om dat de wetenschap er steeds positiever tegenover staat.

Landelijk is het zelfs als enigste sport erkend in het kader van valpreventie voor jong en oud.

Inmiddels worden de positieve effecten steeds vaker genoemd in het herstelproces van een burn-out, bij hyperventilatie of zelfs bij het verzachten van overgangsklachten.


Wat is het verschil tussen Tai Chi en Yoga?

Het doel is hetzelfde. Bewust je lichaam te voelen, goed je ademhaling controleren en te ontspannen en door specifieke oefeningen je gezondheid ondersteunen.
Echter worden de Yoga-oefeningen vaak zittend of liggend op een matje uitgevoerd. Je verkent vaak de grenzen van je bewegingsruimte / mogelijkheden.
Tai Chi Tao oefeningen zijn vloeiende bewegingen die vaak staand of op een krukje zittend worden uitgevoerd. Met aandacht voor je houding, ademhaling en dat alle bewegingen binnen je mogelijkheden worden uitgevoerd wordt het vaak als actiever maar zachter ervaren.


Wat is het verschil tussen Tai Chi Tao en Tai Chi Tschuan?
Wij gebruiken allebei dezelfde basis van de oeroude Chinese Geneeskunde en Filosofie. Bij Tai Chi Tschuan worden vaak, naast Qi Gong, vaste vormen met bv. 24 of meer stappen geleerd, die voor ons westerse mensen vaak lastig te onthouden zijn en soms ook lichamelijk een beetje lastig zijn om uit te voeren. Bij Tai Chi Tao wordt in korte of soms ook iets uitdagendere vormen gebruik gemaakt van de bijzondere werking der 5-elementen. Deze korte, maar krachtige vormen zijn gemakkelijk te onthouden en daardoor wordt de ontspanning en gemoedsrust vaak vrij snel bereikt.


Veel gestelde vragen over
kleding en schoenen


Welke kleding kan ik het beste dragen?

Alles kan, zo lang het lekker en losjes zit. Knellende kleding zit erg onprettig en stoort vaak meer als dat het bij het ontspannen helpt.


Welke schoenen kan ik dragen of zijn blote voeten beter?

Dat hangt van jou voorkeur af zolang er geen hoge hak onder zit, is alles goed als jij je er maar prettig bij voelt.

Sommige vinden blote voeten fijn, andere dragen graag sokken of gym-sloffen, lekker zittende gymschoenen of hebben zolen nodig en zo schoenen waar deze in passen.

Zelf kies ik bij de lessen ivm. de vaak koudere vloeren in de herfst en winter vaak voor heel lichte gym-schoenen en buiten voor blote voeten.   


Moet ik een matje mee?

Nee, wij oefenen meestaal staand of op een stoel. Zou er een matje voor een meditatie nodig zijn, spreken wij dat ruim van tevoren af.